سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه

هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه

هزینه های تحصیل

شما زمانی که وارد دانشگاه های ترکیه می شوید، چه در دانشگاه دولتی تحصیل کنید و چه در دانشگاه های خصوصی، در هر صورت مؤظف به پرداخت شهریه هستید.

عوامل متععدی از جمله زبان تحصیل، رشته و … در مبلغ شهریه دخیل هستند.

! نکته مهم: نوع ازمون ورودی تأثیری در مبلغ شهریه ندارد! شما چه با آزمون SAT یا YOS یا ACT یا هر روش دیگری وارد دانشگاه شوید شهریه ثابت می باشد.

شهریه دانشگاه های دولتی با توجه به رشته تحصیلی  در مقطع کارشناسی از 1000 لیر صورت سالانه شروع می شود و تا سقف 47000 لیر سالانه ادامه می یابد و شهریه دانشگاه های خصوصی از حداقل 7000 دلار در سال شروع شده و تا سقف 25000 دلار در سال ادامه دارد.

در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری میزان شهریه ها تا حد زیادی ارزان تر از مقطع کارشناسی میباشند.

این مبالغ به عنوان شهریه یک سال تحصیلی می باشند و داوطلب مؤظف است در ابتدای هر سال تحصیلی آن را پرداخت کند.

البته در اکثر دانشگاه ها این مبالغ در طی دو قسط و در ابتدای هر ترم دریافت میشود. مبلغ شهریه ها از بدو ورود ثابت است و برای داوطلبان تا پایان تحصیل تغییر نمیکند.

برای مثال داوطلبی با شهریه سالانه 7000 لیر وارد دانشگاه میشود، شهریه این داوطلب تا پایان مدت تحصیل ثابت است و داوطلب مؤظف به پرداخت سالانه 7000 لیر است.

در این بین رشته های پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی، داروسازی جزو گران قیمت ترین رشته ها هستند.

هزینه مسکن در ترکیه

اگر بخواهیم دو مقوله هزینه زندگی و کیفیت زندگی را همزمان با سایر کشورها مقایسه کنیم، ترکیه از لحاظ هر دو مقوله در وضعیت بهتری نسبت به خیلی از کشورهای اروپایی دارد و در مقایسه ایران از وضعیت خیلی بهتری برخوردار است.

برای مثال شما با هزینه 2000 لیر در ماه ک معادل 320 یورو میباشد میتوانید زندگی با کیفیت B داشته باشید که برای داشتن همین زندگی در یک کشور اروپایی باید حداقل 600 یورو در ماه هزینه کنید.

شهر آنکارا در بین کلان شهرهای ترکیه جزو ازرانترین شهر ها دسته بندی میشود و شهرهای استانبول، ازمیر، آنتالیا به ترتیب گرانترین شهرهای ترکیه هستند.

عوامل متعددی در میزان هزینه زندگی شما تأثیر دارد که از جمله میتوان به میزان توریست پذیری شهر، وسعت و بزرگی و بافت عمده شهر اشاره کرد.

شهرهای استانبول و ازمیر به دلیل بافت تجاری و توریستی خود دارای هزینه ها بالا میباشند در حالی که شهر آنکارا به دلیل برخوداری از بافت کارمندی – دانشجویی از هزینه های کمتر برخودار است.

اجاره خانه در کلان شهرها در محله های متوسط به بالا از مبلغ حداقل 800 لیر در ماه شروع میشود و در محله های لوکس تا 7000 لیر میرسد که البته مبله و یا خالی بودن خانه نیز در این امر تأثیر دارد.

که البته در این بین دانشجویان به دلیل دسترسی راحت تر به نقاط حمل و نقل به دانشگاه مجبور به تهیه محل زندگی در نزدیکی مراکز شهر هستند که این نقاط به دلیل داشتن بافت قدیمی تر از هزینه های اجاره کمتری برخودارند و دانشجویان باید رنج اجاره 800 تا 2000 برای یک واحد در نظر داشته باشند.

در این بین مبلغ اجاره 1-2 ماه به عنوان رهن از شما دریافت میشود که در اخر به هنگام تحویل خانه و پس از بررسی خسارات احتمالی وارده از طرف شما، به شما بازگردانده میشود.

هزینه قبوض برای یک نفر در صورت مصرف نرمال در ماه بدین صورت میباشد: آب حداقل40 لیر، برق حداقل 40 لیر و گاز در ماه های گرم حدود 60 لیر و در فصول سرد حداقل 200 لیر، که در این بین مجددا نوع شهر و محله کاملا در این قضیه دخیل هستند.

خوابگاه

شهریه خوابگاه های دولتی نیز از حداقل 250 لیر در ماه شروع میشود که با توجه به خدمات و کیفیت خوابگاه و تعداد وعده های غذایی متفاوت هستند، البته در این بین این نکته را یادآور باشیم که برای خوابگاه های دولتی اولویت شهروندان ترکیه میباشند.

خوابگاه های خصوصی نیز درکلان شهر های از حداقل مبلغ 700 لیر ماهیانه شروع میشوند و تا 1800 لیر و حتی بیشتر تداوم دارند. البته در شهرهای کوچکتر قیمت ها پایین تر میباشند.

هزینه خوراک در ترکیه

اگر قصد تهیه مواد غذایی خود را از فروشگاه ها و بازارهای ازاد داشته باشید، در این قسمت نیز نوع شهر و محله شما تا حدی در میزان نرخ ها تأثیر گذار است ولی فروشگاه های زنجیره ای که در کل ترکیه و در کل شهر شعبه دارند دارند قیمت ها نسبتا یکسانی هستند.

تمامی شهرها دارای بازارهای محلی هفتگی و روزانه هستند که در صورت خرید یکجای مواد غذایی میتوانید از تخفیف های خوبی برخودار شوید.

فروشگاه های زنجیره ای نظیر ?ok, A101,BIM, Migros و … دارای قیمت های مناسبتر و نسبتا یکسان در سطح کشور هستند.

قیمت یک سری از مواد غذایی به شرح زیر میباشد (نرخ ها برای روزی است که مقاله نگارش شده  احتمال تغییر در نرخ ها وجود دارد):

هر گالن آب 20 لیتری 10-17 لیر
هر عدد نان اِکمِک 1-1.5 لیر، هر بسته نان لواش 10-12 تای 4.5-7 لیر
هر کیلو گوشت قرمز 35-60 لیر
هر کیلو گوشت مرغ 9-12 لیر
هر کیلو برنج 7-12 لیر
هر بسته ماکارونی 500 گرمی 1.5-3.5 لیر
هر لیتر روغن سرخ کردنی 6.5-8.5 لیر
هر کیلو زیتون 12-40 لیر
هر کیلو گوجه و سیب زمینی و پیاز 3-9 لیر
هر بسته نسکافه تک نفره 0.4-1.5 لیر
هر کیلو شکر 8-11 لیر

هزینه حمل و نقل

هزینه هر مسیر مترو، اتوبوس،مینی بوس در شهر های مختلف بین 2.5 تا 3.5 لیر میباشد که پس از دریافت کارت دانشجویی این مبالغ برای دانشجویان تا 50 درصد ارزان تر میشوند.

تاکسی ها نیز به صورت متری هستند و با کرایه شما با توجه به مسافت طی شده حساب میشود.
در حالت کلی به دلیل قیمت بالای سوخت در ترکیه نسبت به ایران، اگر قیمت ها را تبدیل به واحد ریال ایران بکنیم، هزنیه حمل و نقل در ترکیه نسبتا بیشتر از ایران میباشد.

جهت دریافت مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید