سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University / ITU)

آزمون­های ورودی: YÖSSAT subject (Mathematic level 2)

دانشکده ها: دانشکده مهندسی عمران، دانشکده معماری، دانشکده مکانیک، دانشکده مهندسی الکتریک و الکترونیک، دانشکده معدن، دانشکده کامیپیوتر و انفورماتیک، دانشکده شیمی و متالوژی، دانشکده مهندسی سازه های دریای و اقیانوسی، دانشکده علوم و ادبیات، دانشکده هواشناسی و فضانوردی، دانشکده مدیریت، دانشکده دریانوردی، دانشکده طراحی و تکنولوژی

دانشگاه فنی استانبول که اختصاراً به آن ITU گفته میشود یک دانشگاه فنی بین­المللی است که در استانبول ترکیه قرار دارد. این دانشگاه سومین دانشگاه فنی دنیا، از بابت پیشینه تاریخی، می باشد که فعالیت اختصاصی آن در زمینه علوم مهندسی میباشد، و یکی از مؤسسات آموزش عالی برجسته در ترکیه می باشد. در سال 2016 دانشگاه فنی استانبول رتبه 173 جهانی (1 کشوری) در زمینه مهندسی و تکنولوژی، رتبه 307 جهانی (1 کشوری) در زمینه علوم طبیعی را توسط سیستم رتبه بندی دانشگاهی جهان ، QS، کسب کرد. فارغ التحصیلان دانشگاه فنی استانبول جوایز علمی بسیاری را از TUBITAK و TUBA کسب کرده اند. تعداد زیادی از فارغ التحصیلان نیز به عضویت هیئت های علمی دانشگاه های مطرح خارجی از جمله کشورهای بریتانیا، ایالات متحده و روسیه درآمده­اند. تیم بسکتبال دانشگاه، ITUSpor، نیز در لیگ دسته دوم بسکتبال ترکیه در حال بازی است. دانشگاه دارای 39 رشته کارشناسی، 144 رشته کارشناسی ارشد، 13 کالج، 346 آزمایشگاه و 12 مرکز تحقیقاتی است. نسبت دانشجو به دانشکده این دانشگاه 12 به یک است.

تاریخچه

امپراطوری عثمانی

با توجه به اینکه دانشگاه فنی استانبول سومین دانشگاه فنی مهندسی جهان از دید تاریخ تأسیس میباشد، دارای بیشینه تاریخی بلندپایه­ای می باشد که از سال 1773 شروع شده است. دانشگاه فنی استانبول توسط سلطان مصطفی سوم تحت عنوان «مدرسه شاهانه مهندسی دریایی» تأسیس شد، و در اصل برای تربیت نقشه برداران و سازندگان کشتی بنا نهاده شد. در سال 1795 حوزه فعالیت های دانشگاه توسعه یافت و تربیت کارکنان فنی ارتش عثمانی در جهت مدرنیته کردن ارتش را نیز شامل شد. در سال 1845 بخش مهندسی دانشگاه با اضافه کردن یک رشته تحصیلی در جهت تحصیل و تربیت معماران گسترده تر شد. نام و گستره فعالیت های دانشگاه متداولاً گسترده تر شد و دوباره در سال 1883 عوض شد و در سال 1909 دانشگاه تبدیل به یک دانشگاه مهندسی دولتی گشت که هدفش تربیت مهندسان عمرانی بود که بتوانند زیربنا های کشور در حال به سرعت توسعه (ترکیه نوین) را بسازند.

ترکیه نوین

در سال 1928 مؤسسه رسما به عنوان یک دانشگاه فنی شناخته شد که تحصیلات در هردو زمینه مهندسی و معماری را فراهم می کرد. در سال 1944 نام مؤسسه به «دانشگاه فنی استانبول» تغییر کرد و در سال 1946 مؤسسه به همراه دانشکده های معماری، عمران، مکانیک و مهندسی الکترونیک­اش به عنوان یک دانشگاه خودمختار شناخته شد.

با تاریخچه طولانی 243 ساله، محیط تدریس مدرن، و کادر آموزشی عالی­رتبه، دانشگاه فی استانبول امروزه تبلور تحصیلات مهندسی و معماری جمهوری ترکیه هست. دانشگاه فنی استانبول فقط نقش رهبری کننده در حرکات مدرنیزاسیون امپراطوری عثمانی برعهده نداشت، بلکه همچنین نقش رهبری کننده خود در تغییرات و ابداعات زیرساخت ها، صنعتی سازی، و حوزه های تکنولوژی در جمهوری نوین ترکیه را نیز حفظ کرد. مهندسان و معماران فارغ التحصیل از دانشگاه فنی استانبول در ساختن جمهوری نوین ترکیه نقش های پایه ای و اساسی بر عهده داشتند. مدیران دانشگاه نیز نقش مهمی در ساختار سیاسی جمهوری ترکیه بر عهده داشتند.

پردیس ها

دانشگاه فنی استانبول یک دانشگاه دولتی میباشد. دارای 5 پردیس میباشد، که در مهمترین مناطق استانبول قرار دارند. در بین 5 پردیس دانشگاه فنی استانبول، پردیس «ماسلاک» در حومه شهر واقع شده و مساحتی در حدود 2.64 کیلومتر مربع را شامل میشود. هیئت رئیسه دانشگاه، استخر، استادیوم، اکثر دانشکده ها، خوابگاه های دانشجویی و کتابخانه مرکزی در این پردیس قرار دارند. پردیس دیگه دانشگاه که در حومه شهر قرار دارد پردیس «توزلا» است. این پردیس به دانشجویان علوم دریایی خدمات ارائه میدهد و در ناحیه «توزلا» استانبول که یک منطقه کشتی سازی است، قرار دارد. سه تا پردیس شهری نیز نزدیک به هم و در حوالی میدان «تاکسیم» هستند. پردیس «تاکیشیلا» محل قرارگیری دانشکده معماری میباشد. ساختمان تاشیکیلا یکی از ساختمان های مشهور تاریخی در استانبول است و تاریخچه آن به دوره عثمانی برمیگردد که از آن در جهت مقاصد نظامی استفاده میشد.