سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشگاه بغازیچی

دانشگاه بغازیچی (Bo?aziçi)

اولین دانشگاه آمریکایی تأسیس شده در خارج از خاک ایالات متحده، واقع در استانبول

آزمون ورودی: SAT

دانشکده ها: دانشکده علوم و هنر، دانشکده علوم مدیریتی و اقتصادی، دانشکده تربیت معلم، دانشکده مهندسی، مدرسه علوم کاربردی، مدرسه زبان های خارجی

دانشگاه بغازیچی یک دانشگاه تحقیقاتی عظیم می باشد که در قیمت اروپایی استانبول و در کنار تنگه بُسفُر (بغازیچی) واقع شده است. دانشگاه در مقطع کارشناسی دارای 4 دانشکده و 2 مدرسه، در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دارای 6 مؤسسه میباشد و زبان تحصیل در آن انگلیسی است.

در سال 183 با عنوان «کالج رُبرت»، به عنوان اولین مؤسسه آموزش عالی آمریکایی خارج از خاک ایالات متحده آمریکا تأسیس شد. امروزه حتی با وجود سیستم مدیریتی تماماً ترکی، دانشگاه ارتباط تنگاتنگی با سیستم آموزشی ایالات متحده دارد.

دانشگاه بغازیچی همواره دارای رتبه های برتر در بین دانشگاه های ترکیه بوده و بیشترین تعداد دانشجویان را از طریق آزمون جامع ورودی دانشگاه های ترکیه ، YGS-LYS، نسبت به سایر دانشگاه های ترکیه داشته است.

این امر به دانشگاه بغازیچی کمک کرده است تا بتواند شمار زیادی از دانشجویان با رتبه های ممتاز را به خود جذب کند. همچنین دانشگاه رشته های تحصیلی علوم کاربردی، تربیت معلم، مهندسی و علوم اجتماعی را که پرطرفدارترین رشته های ترکیه هستند را ارائه میکند.

دانشگاه بغازیچی همچنین یک جو آموزشی لیبرال را برای دانشجویان فراهم میکند و فوق برنامه های ورزشی و فعالیتی مختلف را نیز ارائه می دهد.

تاریخچه

در 1863، دانشگاه رُبرت توسط «کریستوفر رُبرت» ،یک آمریکایی ثروتمند و بشردوست، و «سایروس هاملین»، یک مبلغ مسیحی ترویج دهنده تحصیلات، در «بِبِک» تأسیس شد.

6 سال بعد از تأسیس، با اراده سلطان عثمانی، اولین پردیس دانشگاه در منطقه «بِبِک» (که امروزه پردیس جنوبی دانشگاه بغازیچی است) بر کنار لبه قلعه «روملی»، که بسیار نزدیک به «بِکتاشی تِککه» میباشد تأسیس شد.

بنابر ادعای «فردریچ اسکاردر»، ادبیات دان آلمانی مشغول در کالج رُبرت در دهه 1890، فرماندار این منطقه رابطه صمیمی با مسیحان داشته است. اولین بنای مدرسه به یاد سایروس هلمین، «هلمین هال» نامیده شد.

چند سال بعد از تأسیس کالج رُبرت، کریستوفر رُبرت در سال 1878 درگذشت. براساس مقاله چاپ شده در روزنامه نیویورک تایمز در 27 نوامبر 1878 تحت عنوان «اراده یک میلیونر»، کریستوفر رُبرت بخش اعظمی از ثروت خود را برای دانشگاه باقی گذاشت.

یک کاتالوگ دانشگاهی جمع آوری شده در 1878-1879 اطلاعات کلّی و خط مشی از دوره های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه را نشان میدهد. کاتالوگ اهداف دانشگاه را بدین شکل توصیف میکند: «هدف دانشگاه ارائه تحصیلات برابر و یکسان بر اساس یک سیستم تراز اول آموزشی آمریکایی در تمام جوانب، بدون توجه به نژاد، منطقه و دین دانشجویان است.»

پس از هالمین، دانشگاه رُبرت در سال های 1877-1903 توسط «جورج واشبُرن» و در سال های 1903-1932 توسط «کالِب گِیتس» مدیریت شد.

گرچه مدرسه در زمان حکومت امپراطوری عثمانی برای ارائه خدمات آموزشی به اقلیت های مسیحی که تحت عنوان اقلیت های خارجی در استانبول زندگی می­کردند ساخته شد،

در سال 1923 مدرسه یک سیستم آموزشی موکداً سکولار را بر اساس قانون اساسی جمهوری ترکیه به تصویب کرد. دانشگاه رُبرت در گذشته مدرسه راهنمایی، دبیرستان و بخش دانشگاهی تحت عناوین آکادمی رُبرت، رُبرت یوکسک دانشگاه آمریکایی برای دختران را شامل میشد.

از 1971، مدرسه تحت عنوان دبیرستان به فعالیت خود ادامه داد ولی همچنان عنوان دانشگاه را حمل میکرد. پردیس ببک و کارکنان بخش دانشگاهی برای فعالیت در بخش دانشگاهیی کالج رُبرت که اکنون تحت عنوان دانشگاه دولتی بغازیچی شناخته میشود به سیستم جمهوری ترکیه وارد شدند.

پیام «جان.اف کندی»، رئیس جمهور فقید ایالات متحده آمریکا در جشن سالگرد تأسیس کالج رُبرت، 1963:
« کالج رُبرت از طریق تربیت و تحصیل نسل جوان موفق، به برنامه های اجتماعی و اقتصادی در خاور نزدیک بسیار کمک کرد. همچنین منافع زیادی را برای چندین نسل از آمریکایی ها – دانشکده ها، امانت داران، دانشجویان، همکاران و دوستداران کالج ربرت به ارمغان آورد. همکاری نزدیک آنها با مردم مهمانواز و قهرمان ترکیه، قدردانی بزرگتری نسبت به زندگی و فرهنگ ترکیه­ای و پای بست قدرتمند جمهوری ترکیه، دوست نزدیک و صمیمی ما، به ارمغان آورده است. تبریک صمیمانه خود را به کارکنان و دوستداران کالج رُبرت در سالروز تأسیس این دانشگاه را ابراز میکنم».

پردیس ها

دانشگاه بغازیچی تحت عنوان 6 پردیس در استانبول فعال است. 4 تا از این پردیس ها (پردیس جنوبی، پردیس شمالی، پردیس «هیسار»، و پردیس «اوچاک ساوار») به همدیگر نزدیک هستند در یک ناحیه ثروتمند در محدوده بِبِک در بخش اروپایی استانبول، با چشم اندازی به تنگه بُسفُر قرار دارند. «لُژ کِنِدی»، که پس از مرگ جان.اف کندی به این نام شناخته شد، درپردیس جنوبی قرار دارد و به عنوان مرکز پذیرایی از استادان و کارکنان فعال است. پردیس «کاندیلّی» دقیقا در کنار ساحل در منطقه آسیاسی «چِنگِلکؤُی» قراردارد و میزبان مؤسسه تحقیقاتی شناختی زلزله (KOERI) می باشد. جدیدترین پردیس در «کیلیوس»، در ساحل دریای سیاه قرار دارد و شامل یک ساحل خصوصی نیز میشود. پردیس جنوبی مشهورترین پردیس در بین دانشجویان و بازدید کنندگان است.